Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
25
Supplementary
online
1
fulltext
fa
تأثیر یادگیری مبتنی بر تلفن همراه بر مدیریت زمان و مکان مطالعه، مدیریت منابع (تلاش و تدبیر) و بررسی نظردانشجویان بر این شیوه یادگیری
Impact of mobile-based education on time and place management study, Resource management (effort and planning) and reviewing learners' attitude about this learning style
آموزش پزشكي
Medical Education
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> یکی از استراتژی</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">های کاهش استرس در دانشجویان، تلاش و تدبیر آنان (مدیریت منابع) و مدیریت زمان و مکان مطالعه است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر روش آموزش مبتنی بر تلفن همراه بر مدیریت زمان و مکان مطالعه و مدیریت منابع و نیز بررسی نظرات دانشجویان اتاق عمل در دانشکدههای اقماری دانشگاه علومپزشکی بیرجند انجام شده است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش تحقیق:</span></span></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">این پژوهش از نوع نیمهتجربی است. جامعه هدف را دانشجویان اتاق عمل (43 نفر) در دانشکدههای فردوس و قاین تشکیل دادند. در گروه آزمایش علاوه بر </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">تدریس متعارف، </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">محتوای الکترونیکی میکروبشناسی بر روی تلفنهای همراه دانشجویان نصب گردید؛ همچنین بخشی از محتوای درسی نیز در طول ترم به شکل پیام کوتاه ارسال میگردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه </span></span><a href="https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjch_6gqIfbAhWNaFAKHWUqDAEQFjACegQIABA2&url=https%3A%2F%2Fwww.iran-moshaver.ir%2F%25D9%25BE%25D8%25B1%25D8%25B3%25D8%25B4%25D9%2586%25D8%25A7%25D9%2585%25D9%2587-%25D8%25AE%25D9%2588%25D8%25AF%25D8%25AA%25D9%2586%25D8%25B8%25DB%258C%25D9%2585%25DB%258C%2F&usg=AOvVaw1vENiIC0gfYZQE0LvAeerK"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">MSLQ</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">)</span></span></a><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> بود. برای سنجش نظر دانشجویان نسبت به یادگیری از طریق تلفن همراه، از مصاحبه ساختارمند و شیوه تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">نتایج نشان داد که استفاده از تلفن همراه </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">برای ارائه محتوای درسی، </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">تأثیر مثبت بر مدیریت زمان و مکان مطالعه و مدیریت منابع (تلاش و تدبیر) دانشجویان دارد (0/0005</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">. بررسی نظر دانشجویان نسبت به استفاده از تلفن همراه در یادگیری نشان داد که اکثر دانشجویان خواستار بهکارگیری تلفن همراه و ترکیب این روش با سایر روشهای رایج در ارائه دروس بود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">استفاده از تلفن همراه با تأثیر مثبت بر مدیریت زمان و مکان مطالعه و مدیریت منابع (تلاش و تدبیر)، میتواند دانشجویان علوم پزشکی را در جهت نیل به یادگیری مؤثّر و کارآمد کمک کند.</span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Aim:</strong> One of the strategies to reduce the stress in college students is efforts and planning (resources management) and time management-study location and attitude of the students. Therefore, this study was conducted to determine time and place management, resource management and the attitude of students using mobile learning in Birjand University of Medical Sciences.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This is a quasi-experimental study. Students operating room technology in Ghaen and Ferdows faculties formed the study population which included 43 individuals. Initially, the electronic book of medical microbiology was installed on the mobile phones of students in the test group. In addition to traditional course delivery, some part of learning content was also sent to this group in the form of SMS. Data collection tool was a self-regulation learning strategies questionnaire (MSLQ). Structured interviews and data analysis was used to measure students' perceptions of mobile learning.<br>
<strong>Results: </strong>The results showed that the use of mobile phones to deliver course content can have quite a significant impact on time and place management of the study and on resource management(efforts and planning) (p < 0.005). Most students were interested in using mobile phones as learning tools and suggested to combine this method of course delivery with other conventional methods.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Using a mobile phone as a new tool for learning content delivery has a positive impact on both on time and place management of the study and on resource management (efforts and planning). It can be useful for effective learning for medical students.<br>
</div>
تلفن همراه, یادگیری الکترونیکی, مدیریت زمان و مکان, مدیریت منابع
Mobile phone, Learning, Time and space management, Resource management, Attitude
27
36
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-719-3&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Naderi
فاطمه
نادری
fateme_naderi1390@yahoo.com
8700319475328460032043
8700319475328460032043
No
Department of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
Mohsen
Ayati
محسن
آیتی
ayati_mohsen@yahoo.com
8700319475328460032044
8700319475328460032044
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
Mohammad
Akbari Boorang
محمد
اکبری
Akbaryborng2003@yahoo.com
8700319475328460032045
8700319475328460032045
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
Majid
Zare Bidaki
مجید
زارع بیدکی
m.zare@live.co.uk
8700319475328460032046
8700319475328460032046
Yes
Department of Medical Microbiology, Faculty of Paramedical Sciences, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه میکروبیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران