Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
25
1
online
1
fulltext
fa
رابطه خود پنداره بدنی با فعالیت ورزشی در دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
Relationship of physical self concept and athletic performance in male medical students in Birjand University of Medical Sciences
روانشناسي باليني
Clinical Psychology
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 10pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;"> خودپنداره،</span></span> <span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">مجموعه ویژگیهایی است که فرد برای توصیف خویش به کار میبرد و یکی از جنبههای مهم رشد اجتماعی است. خودپنداره بدنی شامل نگرش فرد نسبت به ابعاد بدنی خود میباشد.</span></span> <span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">عدم درک مناسب از وضعیت بدنی، با اختلالات جسمی، روانی و اجتماعی همراه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه فعالیت ورزشی با خودپنداره بدنی در دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند طراحی شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 10pt;">روش تحقیق:</span></span></strong><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;"> در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، کلّیه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند</span></span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;"> در سال 1394 </span></span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">به روش سرشماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. از پرسشنامه استاندارد </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 9pt;">PSDQ</span></span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;"> برای سنجش خودپنداره و از پرسشنامه محققساخته برای تعیین ویژگیهای فردی و وضعیت فعالیت ورزشی دانشجویان مورد مطالعه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 9pt;">SPSS</span></span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;"> (ویرایش 19) و با استفاده از آزمونهای منویتنییو و کروسکالوالیس انجام شد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 9pt;">.</span></span><br>
<strong><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 10pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;"> نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان (77/4</span></span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">%</span></span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">) فعالیت ورزشی نداشتند. از 22/6درصد دانشجویانی که فعالیت ورزشی را گزارش کردند، 16/8درصد دارای فعالیت شدید منظم و 8/5درصد دارای فعالیت سبک منظم بودند. میانگین نمره خودپنداره کلی دانشجویان 0/93</span></span><span style="font-size: 11pt;">±</span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">4/17 بود. نتایج رابطه معنیداری را بین خودپنداره بدنی و عملکرد ورزشی نشان داد (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 9pt;">P=<span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">0/02</span></span></span></span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">).</span></span><br>
<strong><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 10pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">با توجه به نتایج این مطالعه مشخص شد، فعالیت ورزشی باعث بهبود خودپنداره بدنی و عزت نفس دانشجویان میشود؛ از این رو لازم است سیاستگذاران سیستم بهداشت و درمان، </span></span><span style="font-family: b mitra;"><span style="font-size: 11pt;">تسهیلات لازم برای گسترش فرهنگ پرداختن به فعالیتهای ورزشی را ارتقا دهند و نیز امکانات کافی در محیط دانشگاه را برای این مهم فراهم کنند. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Aim:</strong> Self concept is one of the important aspects of social development that each individual uses for self description. Physical self concept includes the persons’ attitude toward their body dimensions. Lack of proper perception of the physical self concept has been linked to physical, mental, and social disorders. This study was aimed to investigate the relationship between physical activities with physical self concept among male medical students in Birjand University of Medical Sciences in 2016.<br>
<strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive- analytical study, study scale was distributed among all of the male medical students. A questionnaire including of demographic data and physical activity as well as the Physical Self Description Questionnaire (PSDQ: Marsh, 1996) was completed by participants. by SPSS 19 software using statistical method, And analytical (Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests) were analyzed.<br>
<strong>Results: </strong>A total of 452 students with the mean age of 22.11± 2.85 years participated. 350 (77.4%) students don't have physical activity, 76 (16.8%) did regular heavy athletic performance and 26 (5.8%) did regular light sport activity. Results showed a significant relationship between physical self-concept and athletic performance (p=0.02).<br>
<strong>Conclusion: </strong>According to the results of this study, it was found that athletic performance improves physical self-esteem and self-esteem of students. Therefore, health system policy makers can promote the necessary facilities for expanding the culture of sports activities and also create an environment with sufficient facilities in the university.</div>
خودپنداره بدنی, دانشجویان, فعالیت ورزشی
Physical activity, Physical self concept, University students
52
61
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2218-1&slc_lang=fa&sid=1
Shahnaz
Tabiee
شهناز
طبیعی
shahnaztabiee@bums.ac.ir
8700319475328460032874
8700319475328460032874
No
Instructor of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
Seyyed Abolfazl
Vagharseyyedin
سید ابوالفضل
وقارسیدین
waghars@bums.ac.ir
8700319475328460032875
8700319475328460032875
No
Assistant Professor of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
Maryam
Salmani – Mud
مریم
سلمانی مود
m.salmanimood@gmail.com
8700319475328460032876
8700319475328460032876
No
Instructor of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
Mahdi
Hosseini
مهدی
حسینی
hosseini.msn@gmail.com
8700319475328460032877
8700319475328460032877
Yes
Instructor of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.