Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
23
3
online
1
fulltext
fa
مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس
Educational intervention on the health action model on Employee Safety Behaviors in Tabas coal mine
آموزش بهداشت
Health Education
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
<p dir="RTL" style="margin-right:42.55pt;"><strong>زمینه و هدف:</strong> کار ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨﺪﻩ ﺳﻼﻣﺘﻲ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲﮔﺮﺩد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر سازههای الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس در سال 1394 انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:42.55pt;"><strong>روش تحقیق: </strong>در این مطالعه نیمهتجربی تصادفی شاهددار، 45 ﻧﻔﺮ ﻛﺎرﮔﺮ در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﮔﺮوهﻫﺎی آزمون و شاهد شرکت کردند. اطلاعات جمعیتشناختی و دادههای مرتبط با سازههای الگوی رفتار سالم، قبل و 3 ماه بعد از مداخله، از طریق پرسشنامه الگوی رفتار سالم جمعآوری شد. برای سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده شد<em>. مداخله آموزشی در قالب 4جلسه</em> 60دقیقه ای و بهروش بحث گروهی و پرسش و پاسخ اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرمافزار <span dir="LTR">SPSS</span> (ویرایش 16) شد و با استفاده از آزمونهای آماری <span dir="LTR">Chi-Square</span>، <span dir="LTR">Mann– Whitney</span>، <span dir="LTR">Fisher</span>، <span dir="LTR">Wilcoxon</span>، <span dir="LTR">Kruskal– Wallis</span>، <span dir="LTR">Paired t-test</span> و <span dir="LTR">t-test</span> <span dir="LTR">Independent</span>، در سطح معنیداری 05/0<span dir="LTR">P<</span> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:42.55pt;"><strong>یافتهها:</strong> قبل از آموزش، بین دو گروه از نظر متغیّرهای جمعیتشاختی و متغیّرهای اصلی پژوهش اختلاف معنیداری وجود نداشت؛ اما پس از آموزش، یافتهها نشاندهنده تغییر معنیدار میانگین امتیاز سازههای نگرش (001/0<span dir="LTR">P<</span>)، اعتقادی (001/0<span dir="LTR">P<</span>)، هنجاری (001/0<span dir="LTR">P<</span>)، قصد رفتاری (001/0<span dir="LTR">P<</span>)، آگاهی (001/0<span dir="LTR">P<</span>) و عوامل تسهیلکننده (001/0<span dir="LTR">P<</span>) در گروه آزمون بود.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:42.55pt;"><strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج تحقیق نشان میدهد مداخله آموزشی بر مبنای الگوی رفتار سالم قادر است نگرش، اعتقادات، هنجارها، قصد رفتاری، آگاهی و عوامل تسهیلکننده تبدیل قصد به رفتار را در کارگران معدن درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد.</p>
<p><strong>Background and Aim:</strong> Maintaining a huge elderly health, health promotion and community development is very important. Workers' health status is largely influenced by their working conditions and job. Work in mines, including those considered threats to workers' health.</p>
<p><strong>Materials and Methods: </strong>A number of 45 workers in each of the control and intervention groups participated in a quasi-experimental study. Demographic information and data related to HAM constructs and safety were collected through a HAM questionnaire and the safe operation checklist 3 months after the intervention. Cronbach's alpha coefficients were used to confirm properties of the tools. Educational intervention accompanied was applied in the form of four training classes. The Data were analyzed based on distribution of variables.</p>
<p><strong>Results: </strong>Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographics and the study main variables. After training, however, results showed significant changes of mean scores of attitude (P<0.001), norms (P<0.001), belief (P<0.001), intention (P<0.001), knowledge (P<0.001) in the experimental group.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>The research results show that HAM educational intervention is able to change workers’ awareness, attitude, norm, belief, and intention towards unsafe behavior and improve their safety performance.</p>
آموزش, الگوی رفتار سالم, نگرش, قصد رفتاری, کارگران
Education, Health Action Model, attitude, intention, workers.
257
267
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1859-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Vahedian-Shahroodi
محمد
واحدیان شاهرودی
vahedianm@mums.ac.ir
8700319475328460027945
8700319475328460027945
No
Management & Social Determinants of Health Research Center, Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences (MUMS), Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت و عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
Mahdi
Gholian –Aval
مهدی
قلیان اول
gholianam@mums.ac.ir
8700319475328460027946
8700319475328460027946
No
Management & Social Determinants of Health Research Center, Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences (MUMS), Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت و عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
Habibullah
Esmaily
حبیب الله
اسماعیلی
esmailyh@mums.ac.ir
8700319475328460027947
8700319475328460027947
No
Management & Social Determinants of Health Research Center, Department of Biostatistics & Epidemiology, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت وعوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه اپیدمیولوژی و آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
Hadi
Tehrani
هادی
طهرانی
tehranih@mums.ac.ir
8700319475328460027948
8700319475328460027948
No
Management & Social Determinants of Health Research Center, Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences (MUMS), Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت و عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
Mohammad Naser
Shafiei
محمدناصر
شفیعی
shafeyim@mums.ac.ir
8700319475328460027949
8700319475328460027949
No
Management & Social Determinants of Health Research Center, Department of Health Education and Health Promotion, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences (MUMS), Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات مدیریت و عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
Faeze
Mohammadi
فائزه
محمدی
mohammadif922@mums.ac.ir
8700319475328460027950
8700319475328460027950
Yes
Department of Health Education, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.