Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
22
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده، بر قاعدگی دردناک دانشآموزان
Effect Of Relaxation Education, Based on Theory of planned behavior On students’ painful dismenorrhea
آموزش بهداشت
Health Education
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
<p dir="RTL" style="margin-right:42.55pt"><strong>زمینه و هدف:</strong> دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، یکی از شایعترین مشکلات زنان است. تئوری رفتار برنامهریزیشده، یکی از تئوریهای مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح میدهد. این مطالعه، آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده بر شدّت و مدّت درد قاعدگی دردناک دانشآموزان دختر مشهد را مورد بررسی قرار داد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:42.55pt"><strong>روش تحقیق:</strong> این مطالعه نیمهتجربی، بر روی 160نفر از دانشآموزان سال اول مقطع متوسطه شهر مشهد در سال 1392 که قاعدگی دردناک داشتند، انجام شد. دانشآموزان از پنج دبیرستان دخترانه منطقه 6، بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله در چهار ﺟﻠﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﻳﺪ. اطلاعات توسط پرسشنامه محققساخته، قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله جمعآوری شد. دادهها پس از ورود به نرمافزار آماری<span dir="LTR">SPSS </span> (ویرایش 16)، با استفاده از آزمونهای آماری <span dir="LTR">WilcoxonIndependent t-Test</span>و <span dir="LTR">Paired t-test</span> تجزیه و تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:42.55pt"><strong>یافتهها:</strong> پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، درک کنترل رفتار، قصد و انجام حرکات آرامبخش در گروه مداخله، بهصورت معنیداری افزایش پیدا کرد (05/0<span dir="LTR">P<</span>). این تغییرات در گروه کنترل معنیدار نبود؛ همچنین تفاوت آماری معنیداری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نگردید.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:42.55pt"><strong>نتیجهگیری:</strong> میتوان گفت آموزش آرامسازی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده، در کاهش شدت و مدت درد دانشآموزان مبتلا به قاعدگی دردناک مؤثّر است<span dir="LTR">.</span></p>
<p><strong>Background and Aim:</strong> Dysmenorrhea is one of the most common problems in females. “Theory of Planned Behavior” is one of the important theories that explains the main process of adopting health behaviors. The present study assessed applying “ the Theory of Planned Behavior in relaxation training regarding the severity and duration of painful dysmenorrhea in Mashhad girl students.</p>
<p><strong>Materials and Methods: </strong>In this Semi-experimental study, 160 first year intermediate students of Mashhad city who suffered from dysmenorrhea were assessed.They had been randomly selected from 5 girl high- schools in the 6<sup>th</sup> educational district. They were divided into equal groups “case” and “control”. Intervention was made in four sessions. The requisite data was gathered by means of a researcher designed questionnaire before and 3 months after the education of the students. Finally, the obtained data was fed into SPSS software (v:16) using statistical tests including Wilcoxon, Mann-Whitney, Independent T-test, Paired T and X<sup>2</sup>.</p>
<p><strong>Results: </strong>After educational intervention, mean level of knowledge, attitude, perceived behavioral control, and willed performance of relaxation techniques significantly increased in the case group (P<0.05). These changes were not significant in the control group. Besides, no statistically significant difference in subjective norms was observed between the two groups after intervention. Meditation education group was increased significantly (P<0.05).</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>Education of relaxation base on the Theory of Planned Behavior is effective in reduced pain intensity and its duration.</p>
آموزش؛ قاعدگی دردناک؛ تئوری رفتار برنامهریزیشده
Education ,Painful dysmenorrhea, Theory of planned behavior
238
247
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-965-2&slc_lang=fa&sid=1
Zeinab
Jalambadani
زینب
جلمبادانی
jalambadaniz@gmail.com
8700319475328460027785
8700319475328460027785
No
Candidate, Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران؛
Davoud
Shojaeezadeh
داوود
شجاعی زاده
shojaee@yahoo.com
8700319475328460027786
8700319475328460027786
Yes
Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Mostafa
Hosseini
مصطفی
حسینی
jalambadaniz@gmail.com
8700319475328460027787
8700319475328460027787
No
Biostatistics, Department of Biostatistics Department of, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Iran.
، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران؛
Roya
Sadeghi
رؤیا
صادقی
jalambadaniz@gmail.com
8700319475328460027788
8700319475328460027788
No
Department of Health Education and Promotion, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران