Journal of Birjand University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
J Birjand Univ Med Sci
Medical Sciences
http://journal.bums.ac.ir
87
journal87
1607-2197
2423-6152
fa
jalali
1385
9
1
gregorian
2006
12
1
13
4
online
1
fulltext
fa
دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به ارزشیابی اساتید توسط دانشجو
Academic staff and students' impressions on academic evaluation of students in Birjand University of Medical Sciences and Health Services
آموزش پزشكي
Medical Education
مقاله اصیل پژوهشی
Original Article
<div style="text-align: justify;">زمینه و هدف: ارزشیابی آموزشی به منظور تعیین میزان موفقیت اعضای هیات علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی انجام می شود. مهمترین دلیل انجام ارزشیابی دانشجویان از اساتید و تأکید بر بهبود آن، ایجاد زمینه ای مناسب برای اعضای هیات علمی در راستای بهتر کردن نحوه آموزش می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به ارزشیابی اساتید توسط دانشجو انجام شد.<br>
روش تحقیق: در این مطالعه که صورت توصیفی- مقطعی و در نیم سال دوم سال تحصیلی 83-1382 انجام شد، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دانشجویان مورد مطالعه قرار گرفتند. نظرات آنان با استفاده از دو پرسشنامه مجزا جمع آوری شد. روایی و محتوای پرسشنامه ها پس از نظرخواهی از متخصصین و انجام مطالعه مقدماتی، تایید شد و پایایی آنها به روش همسانی درونی و محاسبه آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. ضریب آلفای کرونباخ به میزان 80% تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون Chi-Square در سطح معنی داری a=0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br>
یافته ها: از مجموع 60 نفر اساتید (30 نفر علوم پایه، 30 نفر بالینی) 95% از ارزشیابی خود توسط دانشجو اطلاع داشتند و %81.7 مسوول ارزشیابی دانشگاه را مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه، می دانستند. %91.7 بازخورد نتایج ارزشیابی خود را دریافت کرده بودند و نظر %45 آنان نسبت به مفید بودن اعلام نمره ارزشیابی در بهبود تدریس "کاملا موافق" بود؛ 40% از آنان اعتقاد داشتند که تکمیل فرم ها توسط دانشجو بدون احساس مسوولیت و حوصله است و 30% تکمیل آن را بدون صداقت می دانستند. از مجموع 280 نفر دانشجو، 40% اعتقاد داشتند که فرم های ارزشیابی نمی تواند تا حد زیادی ارزیابی کننده کیفیت تدریس استاد باشد. %78.2 از دانشجویان فرم ها را با حوصله کافی تکمیل می نمودند و %82.8 معتقد بودند که به نتایج ارزشیابی خیلی کم بها داده می شود.<br>
نتیجه گیری: با توجه به این که ارزشیابی شیوه تدریس اساتید، فرایندی است با هدف بهبود تدریس و ارتقای آموزش توسط اعضای هیات علمی و از طرفی بازخورد نتایج ارزشیابی به اساتید می تواند منعکس کننده نقاط قوت و ضعف آنان در تدریس باشد و با عنایت به این که دانشجویان بیش از سایر دست اندرکاران آموزش در جریان روند آموزش قرار می گیرند و می توانند نسبت به کم و کیف آن نظر دهند، بنابراین ارزشیابی زمانی مفید خواهد بود که به عنوان بخشی از یک برنامه جامع ارزشیابی استاد قرار گیرد و داده های حاصل از آن از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Aim</strong>: Evaluating of academic members on students assessment is a kind of educational evaluation, which includes determining their rate of success in their own educational goals. The present study was aimed to investigate the academic staff and students' impressions on academic evaluation of students in Birjand University of Medical Sciences and Health Services.<br>
<strong>Materials and Methods</strong>: In a periodic descriptive study the academic members (60 individuals) and students (280 individuals) of Birjand University of Medical Sciences contributed. Their views were studied through two discrete questionnaires whose content validity, after some specialists’ poll and introductory study, was approved. Besides, the reliability of the questionnaires was assessed using internal homogeneity and calculating Koronbach α coefficient. Koronbach α coefficient was found to be 80%. The data were analyzed through SPSS software presenting frequency and then chi-squarer test (α = 0.05) was used to compare the frequencies.<br>
<strong>Results</strong>: Of the 60 academic members (30 majoring in basic sciences and 30 in clinical sciences), 95% were aware of being evaluated by students and 81.7% thought that the university Educational Development Center (EDC) was responsible for evaluation. Also 91.7% of the academic staff had received the feedback of their own evaluation, 45% of them absolutely approved of the effectiveness of announcing evaluation grade in improving teaching, 40% believed that filling out the forms by students lacks a sense of responsibility and patience, and 30% thought the job was not done honestly. As for the students, from a total oشf 280, 40% believed that the evaluation forms- to a great extent- could not evaluate teaching quality of an academic member 78.2% of them filled out the forms patiently enough and 82.8% thought that the results of evaluation are credited very little.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Evaluating teaching method of academic members is a process aiming at improving their teaching and promoting it and giving evaluation feedback to them can reveal their strengths and weaknesses in teaching. Besides, with respect to the fact that students, more than all other educational staff are in touch with teaching process and they are able to offer their views on the nature of teaching. Evaluation will often be useful if it is part of a comprehensive assessment program of academic staff and if the feedback data have the necessary validity and reliability.</div>
ارزشیابی, اعضای هیات علمی, دانشجو, دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
Evaluation, Academic members, Students, Birjand University of Medical Sciences
9
15
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-118&slc_lang=fa&sid=1
M.
Ziaee
مسعود
ضیایی
npziaee @yahoo.com
8700319475328460027232
8700319475328460027232
Yes
Assistant Professor, Department of Infectious Diseases; Faculty of Medicine, Birjand University of Medical Sciences. Birjand, Iran
متخصص بیماری های عفونی، استادیار گروه آموزشی پزشکی بیماری های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
M.
Miri
محمدرضا
میری
8700319475328460027233
8700319475328460027233
No
Assistant Professor, Department of Health Education; Birjand University of Medical Sciences. Birjand, Iran
استادیار گروه آموزشی بهداشت آموزشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
M.
Haji-abadi
محمدرضا
حاجی آبادی
8700319475328460027234
8700319475328460027234
No
Instructor; Department of Social Medicine, Faculty of Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
Gh.
Azarkar
سیده قدسیه
آذرکار
8700319475328460027235
8700319475328460027235
No
General Practitioner; Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
P.
Eshbak
پویا
اشبک
8700319475328460027236
8700319475328460027236
No
General Practitioner; Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند