%0 Journal Article %A Jalambadani, Zeinab %A Shojaeezadeh, Davoud %A Hosseini, Mostafa %A Sadeghi, Roya %T Effect Of Relaxation Education, Based on Theory of planned behavior On students’ painful dismenorrhea %J Journal of Birjand University of Medical Sciences %V 22 %N 3 %U http://journal.bums.ac.ir/article-1-1776-fa.html %R %D 2015 %K Education, Painful dysmenorrhea, Theory of planned behavior, %X زمینه و هدف: دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است. تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، یکی از تئوری‌های مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می‌دهد. این مطالعه، آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر شدّت و مدّت درد قاعدگی دردناک دانش‌آموزان دختر مشهد را مورد بررسی قرار داد. روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی، بر روی 160نفر از دانش‌آموزان سال اول مقطع متوسطه شهر مشهد در سال 1392 که قاعدگی دردناک داشتند، انجام شد. دانش‌آموزان از پنج دبیرستان دخترانه منطقه 6، به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله در چهار ﺟﻠﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﻳﺪ. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق‌ساخته، قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله جمع‌آوری شد. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار آماریSPSS (ویرایش 16)، با استفاده از آزمون‌‌‌های آماری WilcoxonIndependent t-Testو Paired t-test تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی، میانگین امتیازات آگاهی، نگرش، درک کنترل رفتار، قصد و انجام حرکات آرام‌بخش در گروه مداخله، به‌صورت معنی‌داری افزایش پیدا کرد (05/0P<). این تغییرات در گروه کنترل معنی‌دار نبود؛ همچنین تفاوت آماری معنی‌داری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت آموزش آرام‌سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، در کاهش شدت و مدت درد دانش‌آموزان مبتلا به قاعدگی دردناک مؤثّر است. %> http://journal.bums.ac.ir/article-1-1776-fa.pdf %P 238-247 %& 238 %! Effect Of Meditation Education, Based on, Theory of planned behavior On students primary dismenorrhea. %9 Original Article %L A-10-965-2 %+ Health Education and Promotion, Department of Health Education and Promotion, Tehran University of Medical Sciences Tehran, Iran. %G eng %@ 1607-2197 %[ 2015