@ARTICLE{Ramezanzade, author = {Pourshafei, Hadi and Ramezanzade, Kherionnesa and }, title = {An enquiry into the current and the desirable status of professors’ professional ethics from the perspective of students in Birjand University of Medical Sciences}, volume = {25}, number = {0}, abstract ={زمینه و هدف: آموزش‌عالی به‌عنوان یک نظام ‌حرفه‌ای، نقش عمده‌ای در آموزش و انتقال ارزش‌های اخلاقی دارد و این انتقال به‌واسطه اساتید مجرب صورت ‌می‏گیرد. این مطالعه با هدف تعیین اختلاف وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق ‌حرفه‌ای در آموزش توسط اساتید، از نظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام‌ گرفت. روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 302 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی‌بیرجند در سال تحصیلی 96-1395، به‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر اساس رشته تحصیلی و جنسیت انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته شامل 69 سؤال (4مؤلّفه ‌اصلی و 17مؤلّفه‌ فرعی) در طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان 0/85 و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0/78 تایید گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 19) و با کمک آزمون‌های ANOVA، t زوجی و t در دو نمونه مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره وضعیت مطلوب رعایت اخلاق ‌حرفه‌ای اساتید از دیدگاه دانشجویان 0/73±3/8 و میانگین وضعیت مطلوب رعایت ارزش‌های حرفه‌ای 0/77±4/74 بود. تفاوت معنی‌داری بین میانگین وضعیت موجود اخلاق ‌حرفه‌ای در کلیه مؤلّفه‌های آن با وضعیت مطلوب مشاهده شد (0/05P<). نتیجه‌گیری: این بررسی نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق ‌حرفه‌ای در آموزش در کلیه مؤلّفه‌ها، فاصله معنی‌داری وجود دارد؛ بنابراین لازم است در خصوص آموزش اخلاق‌ حرفه‌ای به اساتید و فرهنگ‌سازی در این زمینه، اقدام لازم صورت ‌پذیرد. }, URL = {http://journal.bums.ac.ir/article-1-2460-fa.html}, eprint = {http://journal.bums.ac.ir/article-1-2460-fa.pdf}, journal = {Journal of Birjand University of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2018} }