AU - Raeisoon, Mohammad Reza AU - Mohammadi, Yahya AU - Amirabadi Zadeh, Hassan AU - Akbari, Narjes AU - Saeedzadeh, Mohammad TI - Investigating the relationship between problem solving skills and academic achievement of students of Birjand University of Medical Sciences in 2017 PT - JOURNAL ARTICLE TA - Yektaweb JN - Yektaweb VO - 25 VI - 0 IP - 0 4099 - http://journal.bums.ac.ir/article-1-2439-fa.html 4100 - http://journal.bums.ac.ir/article-1-2439-fa.pdf SO - Yektaweb 0 AB  - زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی، یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی نظام آموزش عالی است. در این راستا، مهارت حل مسأله از عوامل موثر و تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه مهارت حل مسأله با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی می‌باشد که در آن 342نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395، به‌صورت تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل: پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه استاندارد حل مسألهHepner و Pattersonو معدل کل دانشجویان برای بررسی پیشرفت تحصیلی بود. تحلیل داده‌ها نیز برای شرح و توصیف داده‌ها استفاده گردید. یافته‌ها:. براساس آزمون همبستگی پیرسون، رابطه مثبت و معنی‌داری بین حل مسأله با پیشرفت تحصیلی به‌دست آمد. همچنین بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان برحسب جنسیت تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/001>P)؛ اما بین نمره حل مسأله دانشجویان مرد و زن تفاوت معنی‌داری یافت نشد. نتیجه‌گیری: با توجه با ارتباط مستقیم حل مسأله با پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد می‌شود که اساتید به جای واداشتن دانشجویان به حفظ طوطی‌وار مفاهیم، روش‌ها و قواعد، یادگیرنده را در موضع حل مسأله قرار دهند؛ به نحوی که خود را در صحنه واقعی و رویارویی با مشکل ببیند و به حل آن بپردازد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Yektaweb PG - 76 PT - Original Article YR - 2018