TY - JOUR JF - Yektaweb JO - J Birjand Univ Med Sci VL - 25 IS - 0 PY - 2018 Y1 - 2018/9/01 TI - Three-semester planning of nursing curricula, the strengths and weaknesses TT - سه‌ترمی‌شدن سال تحصیلی در رشته پرستاری؛ نقاط ضعف و قوت N2 - زمینه و هدف: عدم توجه به برنامه‌ریزی درسی یا تکیه بر روش‌های سنتی، فرصت استفاده از روش‌های مختلف برنامه‌ریزی آموزشی را محدود خواهد نمود. هدف این مطالعه، بررسی سه‌ترمی‌شدن سال تحصیلی در رشته پرستاری و اشاره به نقاط ضعف و قوت آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-مقایسه‌ای، برنامه‌ریزی درسی مقطع کارشناسی رشته پرستاری مطابق کوریکولوم آموزشی در قالب دو سناریوی دو ترمی و سه‌ترمی مقایسه شد. در هر دو سناریو، ظرفیت زمانی آموزش در هر هفته معادل 40 ساعت در نظر گرفته شد. با توجه به توزیع تعداد هفته‌های آموزش در هر ترم، متوسط ساعت آموزش دانشجویان در هر دو سناریو و در هر روز، مساوی و حدود 5 ساعت بود. یافته‌ها: تعداد روزهای آموزش، امتحانات و تعطیلات بین‌ترمی در سناریوی دو ترمی نسبت به سناریوی سه‌ترمی کمتر بوده و آموزش مستقیم دانشجویان در هر دو سناریو فقط 50درصد از روزهای سال را به خود اختصاص می‌دهد. در سناریوی سه‌ترمی، در هر ترم تعداد واحدهای درسی کمتر و میزان ساعت آموزش هر واحد بیشتر است. میزان فعالیت کاری کارکنان آموزش در سه ترم با توزیع متوازن‌تر و تعداد دفعات بیشتر نسبت به دو ترم صورت می‌گیرد. نتیجه‌گیری: تجویز نظام آموزشی سه‌ترمی یا دو ترمی در هر سال تحصیلی، دارای مزایا و معایبی است که می‌تواند برای رشته‌های مختلف دانشگاهی و دوره‌های درسی مختلف بنا به فراخور و پتانسیل‌های آموزشی دانشگاه‌ها مثمر ثمر یا بی‌فایده باشد. SP - 135 EP - 144 AU - Tayebi-Arasteh, Mehdi AU - Norouzinia, Roohangiz AU - Pouragha, Behrooz AD - School of Medicine Sciences, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran. KW - Nursing KW - planning KW - semester UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-2356-fa.html ER -