TY - JOUR JF - Yektaweb JO - J Birjand Univ Med Sci VL - 25 IS - 2 PY - 2018 Y1 - 2018/7/01 TI - Prevalence of behavioral disorders and its related factors among primary school students Dashtestan county, 2016 TT - بررسی شیوع اختلالات رفتاری و عوامل مرتبط با آن در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان دشتستان، 1394 N2 - زمینه و هدف: اختلالات رفتاری یکی از مشکلات شایع در کودکان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی شیوع اختلالات رفتاری و عوامل مرتبط با آن در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در شهرستان دشتستان در سال 1394 بود. روش تحقیق: مطالعه حاضر از یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی می‌باشد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان شهری مقطع ابتدایی شهرستان دشتستان بود. شرکت‌کنندگان در مطالعه 767 نفر بودند که به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده نیز پرسشنامه راتر فرم معلم بود. از آمار توصیفی برای شرح و توصیف داده ها و از آزمون رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده‌ها استفاده گردید. یافته‌ها: دامنه سنی شرکت‌کنندگان 13-6 سال و میانگین سنی آنها 1/88±9/53 سال بود. شیوع اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان شهرستان دشتستان 27درصد برآورد گردید. شیوع اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان پسر بیشتر از دانش‌آموزان دختر و به‌ترتیب: 33/5درصد و 17/8 درصد بود. در این پژوهش مشخص شد، رابطه معنی‌داری بین اختلال‌های رفتاری و متغیّرهای جنسیت، وضعیت تحصیلی دانش‌آموز، شغل مادر، فوت پدر و طلاق والدین وجود داشت؛ اما بین اختلال رفتاری با متغیّرهای سن، پایه تحصیلی، شغل پدر، رتبه تولد، تعداد اعضای خانواده، فوت مادر و تحصیلات والدین رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: شیوع اختلالات رفتاری در شهرستان دشتستان در مقایسه با سایر مطالعات انجام‌شده به‌نسبت بالا می‌باشد. با توجّه به اهمیت سلامت فردی و اجتماعی نوجوانان وکودکان و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های روانی در بزرگسالی، لازم است که مسئولین حوزه آموزش توجه وِیژه‌ای به این مسئله داشته باشند. SP - 142 EP - 151 AU - Ghaem, Haleh AU - Afrashteh, Sima AU - Nami Nazari, Leila AU - Kargarian, Sadegh AU - Nejatollahi, Rogayyeh AD - Student Research Committee, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran KW - Prevalence KW - Behavioral disorders KW - Primary school students KW - Dashtestan county UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-2350-fa.html ER -