TY - JOUR JF - Yektaweb JO - J Birjand Univ Med Sci VL - 24 IS - 3 PY - 2017 Y1 - 2017/11/01 TI - The effect of a training program for family caregivers on supportive and obstructive behaviors of families with type 2 diabetes TT - تأثیر برنامه آموزشی بر رفتارهای حمایتی و انسدادی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلابه دیابت نوع2 N2 - زمینه و هدف: رفتارهای خانوادگی در بیماری‌های مزمنی که خود مدیریتی مداوم نیاز دارند، بسیار مهم است. مدیریت بیماری‌های مزمن اغلب شامل تغییراتی در رویه‌های روزانه است که در تنظیمات خانوادگی رخ می دهد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مراقبین خانوادگی، بر رفتارهای حمایتی و انسدادی خانواده مبتلایان به دیابت نوع 2 انجام گرفت. روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی بالینی کنترل‌شده تصادفی، تعداد 60 نفر از مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا دیابت نوع 2 براساس معیارهای ورود به‌ صورت در دسترس انتخاب و با روش تخصیص ﺗﺼﺎدﻓﻲ در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمون، 7 جلسه آموزشی به‌همراه پیگیری تلفنی براساس تشخیص‌های پرستاری برگزار شد. پرسشنامه مقیاس حمایت خانوادگی اختصاصی دیابت(Schafer) توسط بیماران، قبل و دو ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS (نسخه 18) و با کمک آزمون‌های تی، کای–دو و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: دو گروه قبل از آموزش، تفاوت معنی‌داری نداشتند؛ ولی بعد از مداخله، در گروه آزمون در تمام آیتم‌‌های رفتارهای حمایتی افزایش معنی‌داری نسبت گروه کنترل مشاهده گردید (005/0>P). میانگین نمره رفتار انسدادی به‌طور معنی‌داری پایین‌تر از گروه کنترل بود (001/0>P). نتیجه‌گیری: استفاده از برنامه آموزشی رفتارهای حمایتی و انسدادی مراقبین خانوادگی، به‌عنوان یک مداخله پرستاری اثربخش، رفتارهای حمایتی را ارتقا و رفتار انسدادی مراقبین خانوادگی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اجرای این برنامه توصیه می‌شود. SP - 158 EP - 169 AU - Dastigerdi, Effat AU - Khosravan, Shahla AU - Sharifzadeh, Gholamreza AU - Nasiri-Fourg, Ahmad AU - Soltani, Mansoor AD - Faculty of Nursing and Midwifery, Student Committee Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran KW - Family support KW - Family supportive behavior KW - Inhibitory behaviors KW - Type 2 diabetes UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-2304-fa.html ER -