RT - Journal Article T1 - The impact of education communication skills on emotional regulation, resilience and marital satisfaction of mothers of hearing-impaired children JF - Yektaweb YR - 2019 JO - Yektaweb VO - 26 IS - 3 UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-2566-fa.html SP - 249 EP - 258 K1 - Effective Communication Skills K1 - Emotional Regulation K1 - Resilience K1 - Marital Satisfaction K1 - Hearing-Impaired AB - زمینه و هدف: بیش از 90 درصد از کودکان آسیب‌دیده ‌شنوایی، دارای والدین شنوا هستند و والدین آن‌ها شیوه ارتباط با این کودکان را نمی‌دانند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثّر بر تنظیم هیجانی، تاب‌آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم‌‌شنوا بود. روش تحقیق: پژوهش، به‌صورت نیمه‌‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را مادران کودکان کم‌شنوای زیر 7 سال شهرستان رشت که در سال 1395 به کلینیک ناشنوایی پژواک این شهر مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. تعداد 40 نفر از مادران، به شیوه در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 20 نفره مداخله و کنترل جای‌دهی شدند. پرسش‌نامه‌های تنظیم شناختی هیجان Granofsky، تاب‌آوری Conner & Davison (CD-RIS) و رضایت زناشویی انریچ ENRICH 47)) به‌عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شدند. برنامه آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثّر، در قالب 8 جلسه برای مادران گروه مداخله برگزار شد و افراد گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. از آمار توصیفی شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و خطای استاندارد برای شرح و توصیف داده‌ها و از آزمون‌های آماری خی‌دو، t مستقل، t زوجی، لوین، مجذور اتا، تحلیل کوواریانس، کولموگراف- اسمیرنف و باکس برای تحلیل داده‌ها در سطح معنی‌داری 0/05 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی، منجر به ایجاد تفاوت معنی‌داری در پس‌آزمون گروه مداخله شد و مقایسه میانگین‌ها حاکی از افزایش تاب‌آوری، تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی در گروه مداخله بود) 0/01P<). نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت با آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر می‌توان موجبات افزایش تاب‌آوری و رضایت زناشویی و همچنین تنظیم هیجانی را در مادران دارای کودک با آسیب شنوایی فراهم نمود. LA eng UL http://journal.bums.ac.ir/article-1-2566-fa.html M3 10.32592/JBirjandUnivMedSci.2019.26.3.106 ER -