TY - JOUR T1 - Psychometric properties and factor structure of the child version of intellectual-practical obsessive compulsive inventory (OCI-Y) with regard to junior high school students in Birjand TT - ویژگی‌های روانسنجی و ساختار عاملی پرسشنامه وسواس فکری–عملی نسخه کودکان (OCI-Y) بر روی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول (راهنمایی) شهر بیرجند JF - Yektaweb JO - Yektaweb VL - 24 IS - 2 UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-2065-fa.html Y1 - 2017 SP - 136 EP - 146 KW - Obsessive compulsive questionnaire KW - Standardization KW - Factor analysis. N2 - زمینه و هدف: اختلال وسواس جبری-اختیاری (OCD) یکی از مقاوم‏ترین اختلال‏های اضطرابی است. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی‏های روانسنجی و ساختار عاملی پرسشنامه وسواس فکری-عملی نسخه کودکان (OCI-Y) بر روی دانش‏آموزان دوره متوسطه اول شهر بیرجند است. روش تحقیق: این پژوهش در زمره مطالعات توصیفی با رویکرد تحلیل عاملی است. این مطالعه بر روی 379 دانش‏آموزان شهر بیرجند با روش خوشه‏ای چند مرحله‏ای انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از OCI-Y استفاده شد. روایی به شیوه روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و همسانی درونی) و پایایی به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده از روش تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مولفه‏ های اصلی با چرخش واریماکس) شش عامل که در مجموع 82/48 درصد از واریانس پرسشنامه وسواس فکری عملی را تبیین می‏کند، استخراج کرد. ضرایب پایایی به شیوه همسانی درونی (آلفای کرنباخ) در دامنه 63/0 تا 84/0 قرار گرفت که همگی نشان‏دهنده همسانی درونی بالای خرده مقیاس‏های پرسشنامه است. به علاوه ضرایب پایایی به شیوه بازآزمایی در دامنه 79/0 تا 58/0 محاسبه شد که همه ضرایب در سطح 01/0 معنی‏دار بود. به علاوه روایی پرسشنامه به دو روش روایی سازه و همسانی درونی آزمون (محاسبه همبستگی بین نمرات خرده مقیاس‏ها با نمره کل آزمون) مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از روایی رضایت‏بخش ابزار بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، پرسشنامه اصلاح شده وسواس فکری، عملی فوا و همکاران از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و می‏توان از آن در محیط‏های پژوهشی و بالینی برای موارد تشخیصی و درمانی استفاده کرد. M3 ER -