TY - JOUR JF - Yektaweb JO - J Birjand Univ Med Sci VL - 21 IS - 3 PY - 2014 Y1 - 2014/12/01 TI - Effect of “Healthy Heart Education Program” on the Knowledge and attitude of Junior high School Students regarding Cardiovascular diseases in Birjand during 2011 TT - تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند، در مورد بیماری‌های قلبی- عروقی N2 - زمینه و هدف: امروزه، بیماری‌های قلبی- عروقی از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار بوده و از علل مهم مرگ و میر به‌شمار می‌روند. با توجه به نقش عوامل خطر قلبی در ایجاد این بیماری‌ها و شروع پدیده آترواسکلروز از دوران کودکی، این مطالعه به‌منظور بررسی تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد، بر روی 395نفر از دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی شهر بیرجند که به‌روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پرسشنامه خودساخته، بر اساس اهداف، تهیّه و پس از تأیید روایی و پایایی آن، در دو مرحله قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. این آموزش‌ها به‌صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ، به‌مدّت سه ماه، هر هفته یک جلسه و هر جلسه به‌مدّت یک ساعت ادامه داشت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) و آزمون t-test زوج‌شده در سطح 05/0=α تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: این مطالعه بر روی 395دانش‌آموز پایه اول راهنمایی شهر بیرجند با میانگین سنّی 57/0±48/12 سال شامل: 181 (8/45%) دانش‌آموز پسر و 214 (2/54%) دانش‌آموز دختر انجام شد. میانگین نمره کل آگاهی در زمینه عوامل خطرساز بیماری‌های قلب و عروق، قبل از آموزش 21/3±26/8 بود که بعد از آموزش به 77/3±31/9 افزایش یافت (001/0P<). میانگین نمره نگرش نیز بعد از آموزش از 93/4±38 به 78/5±1/39 افزایش یافت (001/0P <). نتیجه‌گیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانش‌آموزان تأیید گردید، اجرای برنامه‌های آموزش قلب سالم به‌عنوان یک اولویّت آموزشی در مدارس، می‌بایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی و آموزشی استان قرار گیرد. SP - 324 EP - 331 AU - Kazem, Toba AU - Ghahramani, Amir Ali AU - Sharifzadeh, Gholamreza AU - Hashemi, Seyed Saide AD - Atherosclerosis and Coronary Artery Research Centre, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran KW - Key words: Teaching KW - Cardiovascular KW - Knowledge KW - Attitude KW - Students UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-1608-fa.html ER -