TY - JOUR T1 - Library users' satisfaction rate at the central library of Birjand University of Medical Sciences TT - میزان رضایت مراجعه‌ کنندگان، از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند JF - Yektaweb JO - Yektaweb VL - 17 IS - 4 UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-848-fa.html Y1 - 2010 SP - 316 EP - 322 KW - Library services KW - Users' satisfaction KW - Academic libraries N2 - زمینه و هدف: اهمیت دادن به دیدگاه‏های استفاده‏کنندگان، رکن مهمّ یک سیستم اطلاع‏رسانی موفق است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت مراجعه‏کنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 400 نفر از دانشجویان از طریق نمونه‏گیری منظم و سایر اعضای کتابخانه به صورت سرشماری، مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف مطالعه، تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از افراد صاحب‏نظر تایید گردید. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS در سطح معنی‏داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند . یافته‌ها: از 696 نفر افراد مورد مطالعه، 53% دانشجو، 27% کارمند، 16% عضو هیأت علمی و 4% اعضای آزاد کتابخانه بودند. میزان رضایت اعضا از کارگاه‏های آموزشی 6//88%، نحوه برخورد کارکنان 2/85%، خدمات امانت منابع 8/84%، امکانات فیزیکی و رفاهی 2/82%، اطلاع‏رسانی 5/65%، کیفیت منابع 7/54%، کمّیت منابع 4/53% و مرجع و نشریات6/51% به دست آمد. اعضاب هیأت علمی، در بخش امانت منابع، مرجع و نشریات، امکانات فیزیکی و رفاهی، کارگاه‏های آموزشی و نحوه برخورد کارکنان بالاترین میانگین نمره رضایت را داشتند. 7/76% اعضا، ساعت کار کتابخانه را مناسب و تا حدودی مناسب ارزیابی کردند. رضایت دانشجویان نسبت به سایر اعضا در بیشتر زمینه‌ها به طور معنی‏داری کمتر بود (01/0 >p ). نتیجه‌گیری: متوسط میزان رضایت اعضای کنابخانه مرکزی دانشگاه در بیشتر زمینه‏ها، زیاد بود. برای ارتقای مستمر کمّیت و کیفیت خدمات کتابخانه، پیشنهاد می‏شود ساعت کار کتابخانه، مدّت و تعداد مدارک قابل امانت، تعداد رایانه‌ها و مدّت زمان استفاده از اینترنت افزایش داده شود . M3 ER -