AU - Ranjbarkohn, zohreh AU - Sajadinejad, MS. TI - Effect of assertiveness training on self-esteem and depression in students of Isfahan University of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - Yektaweb JN - Yektaweb VO - 17 VI - 4 IP - 4 4099 - http://journal.bums.ac.ir/article-1-847-fa.html 4100 - http://journal.bums.ac.ir/article-1-847-fa.pdf SO - Yektaweb 4 AB  - زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی از عوامل مهمّ موفقیت در روابط بین فردی محسوب می‏شود. ضعف در این توانایی موجب افزایش تنش روانی و در نتیجه اختلال در زمینه بهداشت روانی افراد خواهد شد. از سوی دیگر تحقیقات قبلی بیانگر تأثیر ابراز وجود بر موفقیت تحصیلی و شغلی می‏باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزّت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه تجربی، به صورت پیش‏آزمون- پس‏آزمون همراه با گروه شاهد، در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. تعداد 40 دانشجو به شیوه خوشه‏ای تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه متشکل از 10 زن و 10 مرد) انتخاب شدند. افراد گروه مورد به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی ابراز وجود قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرها قبل و بعد از آموزش از آزمون عزّت نفس Ellis Pop و پرسشنامه افسردگی بک ( Beck ) استفاده شد. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون‏های MANCOVA و تی، در سطح معنی‏داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شد ند. یافته‌ها: آموزش ابراز وجود در گروه مورد، موجب افزایش میزان عزّت نفس و کاهش میزان افسردگی دانشجویان به صورت معنی‏داری گردید (001/0 =p برای هر دو)؛ اما این تأثیر در گروه شاهد مشاهده نشد (05/0 >p ) . نتیجه‌گیری: می‏توان از آموزش مهارت‏های ابراز وجود به عنوان روشی در جهت افزایش بهداشت روانی دانشجویان رشته‏های پزشکی استفاده نمود . CP - IRAN IN - LG - eng PB - Yektaweb PG - 308 PT - Original Article YR - 2010