%0 Journal Article %A Shamsi, M %A Sharifirad, GH %A Kachoue, A %A Hassanzadeh, A %T The effect of walking educational program on knowledge, attitude, performance, and blood sugar in women with type II diabetes %J Journal of Birjand University of Medical Sciences %V 17 %N 3 %U http://journal.bums.ac.ir/article-1-740-fa.html %R %D 2010 %K Knowledge, Attitude, Performance, Walking, Educating. Diabetes type II., %X زمینه و هدف: امروزه نقش فعالیت فیزیکی در سلامتی جامعه و اثر آن در پیش‌گیری و کنترل بسیاری از بیماری‌ها مطرح می‌باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر برنامه آموزش پیاده‌روی بر آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 2 انجام پذیرفت. روش‌ تحقیق: مطالعه حاضر یک کارآزمایی شاهددار تصادفی شده بود که در آن 88 نفر از بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند. اطلاعات از طریق پرسش‌نامه و چک لیست و با استفاده از مصاحبه سازمان یافته در قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع‌آوری گردید و با استفاده از آزمون‌های 2χ و t زوج و t مستقل آنالیز شدند. یافته‌ها: قبل از مداخله، میانگین نمره‌های آگاهی و نگرش در دو گروه مورد و شاهد، در سطح متوسط و میانگین نمره عملکرد، پایین‌تر از حد متوسط بود. بعد از آموزش و 3 ماه پیگیری، میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد در خصوص پیاده‌روی صحیح و دقایق صرف شده جهت انجام پیاده‌روی با شدت‌های متوسط و سنگین در گروه مورد به نحو معنی‌داری افزایش و میانگین قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله به طور معنی‌داری کاهش یافت (05/0 > P). نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه اهمیت آموزش پیاده‌روی را در جهت افزایش آگاهی، نگرش و اتخاذ عملکرد صحیح در خصوص انجام پیاده‌روی و کنترل بهتر قند خون بیماران زن مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد و با توجه به آن انجام پیاده‌روی منظم در جهت کنترل شاخص‌های سلامتی این بیماران توصیه می‌شود. %> http://journal.bums.ac.ir/article-1-740-fa.pdf %P 170-179 %& 170 %! %9 Original Article %L A-10-1-364 %+ Associate Professor, Department of Public Health, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. %G eng %@ 1607-2197 %[ 2010