TY - JOUR JF - Yektaweb JO - J Birjand Univ Med Sci VL - 16 IS - 2 PY - 2009 Y1 - 2009/7/01 TI - Study of hygienic status of schools in Birjand during year 2007-2008 TT - بررسی وضعیت بهداشت محیط مدارس شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 87-1386 N2 - زمینه و هدف: مدرسه به عنوان مکانی مطمئن در ﭘرورش دانش‏آموزان نقش بسیار مهمّی را ایفا می‏کند. در صورتی‏که اصول بهداشت در مدارس رعایت نشود، دانش‏آموزان ممکن است به انواع بیماری‏های مختلف مبتلا شوند. با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت بهداشت محیط مدارس شهرستان بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی)، 287 مدرسه در شهرستان بیرجند به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع‏آوری اطلاعات از فرم ارزیابی وضعیت بهداشت محیط مدارس با توجه به آیین‏نامه بهداشت محیط مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استفاده شد. فرم‏ها توسط کارشناسان آموزش‏دیده تکمیل و پس از وارد کردن داده‏ها در نرم‏افزار SPSS ، با استفاده از آزمون‏های آماری توصیفی و تحلیلی کای‏دو، در سطح معنی‌داری 05/0= α مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: وضعیت مدارس مورد بررسی از نظر بوفه (8/86%)، آب (5/74%)، مکان و ساختمان (8/48%) و ایمنی و مهندسی انسانی (3/31%) نامطلوب و از نظر کلاس‏ها و راهروها (8/88%)، دفع زباله (8/72%)، آبخوری (9/65%)، توالت (4/62%)، دفع فاضلاب (6/60%) و دستشویی (9/59%) مطلوب بود. بین وضعیت بهداشتی مکان و ساختمان، دفع زباله، دفع فاضلاب، آبخوری‏ها، دستشویی و ایمنی و مهندسی انسانی مدرسه (001/0> P ) در مدارس شهری و روستایی نشان و نیز بین وضعیت مکان و ساختمان، دفع فاضلاب، آبخوری‏ها و ایمنی و مهندسی انسانی مدرسه بر حسب نوع مدرسه (001/0> P ) اختلاف معنی‌داری وجود داشت؛ همچنین در این تحقیق بین وضعیت بهداشتی مکان و ساختمان، دفع فاضلاب (001/0> P)، آبخوری‏ها (001/0= P )، توالت (007/0= P ) و ایمنی و مهندسی انسانی (03/0= P ) بر حسب مقطع تحصیلی اختلاف معنی‏داری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، بیشتر مدارس مورد مطالعه، از نظر وضعیت بهداشت محیط بر اساس آیین‏نامه بهداشت محیط مدارس دارای وضعیت بهداشتی تا حدّی مطلوب و نامطلوب بودند که این مسأله توجه و دقت بیشتری را در جهت بهبود و ارتقای وضعیت بهداشتی مدارس از سوی مسؤولین ذی‌ربط می‏طلبد. SP - 68 EP - 75 AU - Shahriari, T. AU - Moodi, M. AU - Hajiani, M. AU - Shahriari, Z. AD - PhD student of Health Education in Isfahan University of Medical Sciences. Instructor, Faculty of Public Health, Birjand University of Medical Sciences. Birjand, Iran. KW - Environmental Health KW - Schools KW - Birjand UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-459-fa.html ER -