@ARTICLE{Mazloomi Mahmoodabad, author = {Mazloomi Mahmoodabad, SS. and Roohani Tanekaboni, N. and }, title = {Survey of some related factors to oral health in high school female students in Yazd, on the basis of health behavior model (HBM) }, volume = {15}, number = {3}, abstract ={زمینه و هدف: بیماریهای دهان و دندان از جمله شایعترین بیماریهای مردم دنیا هستند که معمولاً در سنین نوجوانی آغاز می‌شود و رعایت بهداشت دهان و دندان در طیّ این دوران تأثیر بسیار زیادی بر کاهش این بیماری دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با بهداشت دهان و دندان براساس الگوی اعتقاد بهداشتی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانهای شهر یزد انجام شد. رو ش تحقیق: در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) که در سال تحصیلی 85-1384 انجام شد، تعداد 201 نفر از دختران دبیرستانی شهر یزد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای که بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی طراحی شده بود، استفاده گردید. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی و نیز آزمونهای همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون توکی در سطح معنی‌داری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: سنّ دانش‌آموزان بین 14-17 با میانگین 85/0±2/15سال بود. میانگین نمره موانع درک‌شده دانش‌آموزانی که شغل پدرشان کارمند بود، 77/9 و در آنهایی که شغل پدرشان کارگر بود، 35/11 به دست آمد. آزمون آماری آنالیز واریانس ارتباط معنی‌داری را بین این دو مورد نشان داد (306/5=F، 2=df، 006/0=P). 5/65% دانش‌آموزان یک بار در شبانه‌روز مسواک می‌زدند؛ 5/37% در شبانه‌روز از نخ دندان استفاده می‌نمودند و 1/11% هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه می‌کردند. در بررسی رابطه بین نمره شدّت درک‌شده و نمره رفتارهای بهداشت دهان و دندان، آزمون همبستگی پیرسون ارتباط معنی‌داری بین این دو مورد نشان داد (148/0=r، 036/0=P)؛ همچنین این آزمون ارتباط معنی‌داری را بین نمره موانع درک‌شده و نمره نحوه رفتار نشان داد (176/0-= r، 012/0=P) ولی در مورد حساسیت و منافع درک‌شده، همبستگی معنی‌دار با رفتار مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: در این مطالعه شدّت و موانع درک‌شده همبستگی معنی‌داری با رفتار مورد نظر داشتند. بین حساسیت و منافع درک‌شده با رفتار، همبستگی معنی‌دار مشاهده نشد؛ همچنین میانگین نمره اکتسابی دانش‌آموزان در مورد شدّت، حساسیت و منافع درک‌شده خوب بود ولی رفتار متناسب با آن مطلوب نبود. به نظر می‌رسد عوامل دیگری علاوه بر این اعتقادات در بروز و نحوه رفتارهای بهداشت دهان و دندان مؤثرند؛ بنابراین بررسیهای گسترده‌تری در این زمینه مورد نیاز است. }, URL = {http://journal.bums.ac.ir/article-1-341-fa.html}, eprint = {http://journal.bums.ac.ir/article-1-341-fa.pdf}, journal = {Journal of Birjand University of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2008} }