TY - JOUR JF - Yektaweb JO - J Birjand Univ Med Sci VL - 10 IS - 3 PY - 2003 Y1 - 2003/10/01 TI - TT - تحلیل اطلاعات در مطالعات کیفی N2 - زمینه و هدف: عدم آشنایی کافی با رویکرد پژوهشهای کیفی و کمی، باعث استفاده نابه‌جا از آنها شده است. معرفی کامل جنبه‏های مختلف این دو رویکرد به برطرف شدن ابهامات موجود در مورد آنها کمک می‌نماید و نقش مؤثری در بکارگیری آنها دارد؛ مطالعه حاضر با هدف مقایسه ویژگیهای مطالعات کیفی و کمی از جنبه‏های گوناگون بخصوص از نظر روش تحلیل اطلاعات انجام شد.روش بررسی: در این تحقیق، اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه‏ای، اینترنتی و مکاتبه با انجمنهای پژوهشی جمع‏آوری و سپس مقالات و مطالبی که با موضوع ارتباط بیشتری داشتند، انتخاب و مطالب آنها استخراج شد.یافته‌ها: پژوهش کیفی نظیر پژوهش کمی یک روش منظم بررسی است. در این نوع تحقیقات، اطلاعات به صورت شرح و توصیف پدیده‏ها ارائه می‏شوند؛ گر چه امکان دارد در مواردی نظیر پژوهش کمّی از اعداد و ارقام نیز استفاده شود. از طرفی هدف عمده تحقیقات کیفی توصیف پدیده، تدوین فرضیه و ایجاد نظریه است؛ در حالی که پژوهشهای کمّی به دنبال آزمون فرضیه هستند تا ارتباط بین متغیرهای خاص را توضیح دهند. تحلیل اطلاعات کیفی بیشتر روش استقرایی است؛ در صورتی که پژوهشگران کمّی از تحلیل قیاسی بهره می‏جویند.نتیجه‏گیری: از آنجا که تحقیقات کیفی از نظر موضوع مورد مطالعه، اهداف و کاربردها، تکنیک‌های جمع‏آوری اطلاعات، تعداد نمونه‏ها، روش نمونه‏گیری و بخصوص چگونگی تحلیل داده‏ها با تحقیقات کمی متفاوت هستند، معرفی و آموزش تحقیقات کیفی برای همه پژوهشگران و بویژه دانشجویان مقطع دکترای تخصصی و دستیاران تخصصی توصیه می‏شود. SP - 9 EP - 15 AD - UR - http://journal.bums.ac.ir/article-1-196-fa.html ER -