دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1390 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 319-312 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران ، zfarajzadeh@yahoo.com
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
3- ، آموزشکده فوریت‌ها، دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند، ایران
چکیده:   (18043 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش جدا نشدنی از برنامه آموزش پزشکی و یکی از بهترین روش‌های ارزیابی صلاحیت عملکرد آزمون ساختاریافته عینی بالینی می‌باشد. این پژوهش به منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان فوریت‌های پزشکی انجام گردید. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 12 مهارت بالینی توسط چک لیست عملکرد ارزیابی گردید. 39 دانشجو در 12 ایستگاه، مهارت‌ها را انجام دادند؛ در هر ایستگاه ارزیابی توسط مشاهده‌گر مطابق چک لیست انجام شد. روایی ملاکی از طریق همبستگی میانگین نمرات دروس نظری و بالینی با نمره OSCE و پایایی، از طریق همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهده‌گر در دو ایستگاه محاسبه گردید. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون رگرسیون‌ لوجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری46/0 (003/0=P)، با نمرات بالینی 61/0 (001/0P<) و با معدل کل 56/0 (001/0P<) بود. بالاترین و پایین‌ترین ضریب همبستگی به ترتیب 54/0 و 08/0 در ایستگاه حمل مصدوم و کنترل خونریزی مشاهده شد. ضریب همبستگی بین نمرات دو مشاهده‌گر در ایستگاه تخلیه شوک 97/0 و در ایستگاه آمبوبگ 68/0 (001/0P<) بود. نتیجه‌گیری: استفاده از OSCE به عنوان روش معتبر و پایا برای سنجش مهارت‌های بالینی دانشجویان فوریت‌های پزشکی و در کلیه بخش‌ها توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، OSCE، ارزیابی بالینی
متن کامل [PDF 423 kb]   (3166 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1389/11/3 | پذیرش: 1390/8/18 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.