دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1389 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 97-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ایران ، masoodi1383@yahoo.com
چکیده:   (29636 مشاهده)

  زمینه و هدف: مراقبت از بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام.اس) تنش زیادی برای مراقب و خانواده ایجاد می‏کند. اجرای یک برنامه توانمندسازی به خودکنترلی و اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه منجر می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده- محور بر دانش، نگرش و عملکرد مراقبین مبتلایان به ام.اس انجام شد.

  روش تحقیق: این مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی بر روی 70 مراقب بیمار مبتلا به ام.اس در دو گروه آزمون و شاهد انجام شد. برنامه توانمندسازی خانواده- محور در طول سه ماه اجرا و پرسشنامه‏های دانش، نگرش و عملکرد پس از تکمیل، جمع‏آوری و داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS (ویرایش 5/11) و آزمون‏های آماری استنباطی در سطح معنی‏داری 05/0>P تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: بر اساس آزمون تی مستقل، بین میانگین نمرات دانش، نگرش و عملکرد گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله اختلاف معنی‏داری وجود نداشت (05/0

(0/001=P). همچنین میانگین نمرات دانش، نگرش و عملکرد مراقبین گروه آزمون سه ماه بعد از مداخله، به صورت معنی‏داری افزایش یافت (001/0=P)؛ در حالی که در گروه شاهد اختلاف معنی‏داری‏ وجود نداشت (05/0

  نتیجه‌گیری: توانمندسازی مراقبین بیماران مبتلا به ام.اس، منجر به افزایش آگاهی، درک و مهارت شده، ایشان را در امر مراقبت کارآمد یاری داده و منجر به بهبود ایفای نقش می‏‏شود. طراحی و اجرای برنامه‏ها‏‏ی مؤثر و ایمن برای مراقبین بیماران مزمن توصیه می‏گردد .

 

متن کامل [PDF 220 kb]   (5523 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1389/4/12 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.