دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1387 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس پژوهشی، مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، firoozehsajjadi2002@yahoo.com
چکیده:   (20572 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماریهای غیرواگیر بخصوص بیماریهای قلبی- عروقی یک مشکل مهم بهداشتی در تمام جوامع می‌باشد. از طرفی بهترین راه برای پیشگیری از این بیماریها، اصلاح شیوه زندگی است که در این میان نقش تغذیه صحیح بسیار مهم است. با توجه به اهمیت و نقش کارکنان بهداشتی برای آموزش تغذیه صحیح به جامعه جهت اصلاح شیوه زندگی، مطالعه حاضر با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد تغذیه‌ای کارکنان بهداشتی در مورد پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 1421 نفر از کارکنان بهداشتی شامل پزشک، کارشناس، کاردان، بهورز و رابط بهداشتی انتخاب شدند. آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه‌ای افراد توسط پرسشنامه کتبی تعیین گردید. وضعیت تغذیه‌ای کارکنان بهداشتی توسط یک پرسشنامه بسامد خوراک تعیین شد و میانگین بسامد مصرف مواد غذایی در هفته بین گروه‌های شغلی کارکنان بهداشتی با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و در سطح معنی‌داری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. فراوانی کارکنان بهداشتی نسبت به عملکرد صحیح تغذیه نیز از طریق آزمون Chi-Square محاسبه شد. یافته‌ها: میزان نمره آگاهی و نگرش کارکنان بهداشتی به ترتیب 7/17±43 و 2/31±3/59 از 100 نمره می‌باشد. آگاهی و نگرش و عملکرد پزشکان به طور معنی‌دار نسبت به سایر کارکنان بیشتر بود (05/0P<). پزشکان به طور معنی‌داری از عملکرد تغذیه صحیحی نسبت به سایر کارکنان بهداشتی برخوردار بودند (05/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه، به نظر می‌رسد آگاهی و نگرش بالا و عملکرد صحیح‌تر پزشکان نسبت به سایر گروهها، با بالا بودن سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی و اجتماعی این افراد نسبت به سایر گروههای بهداشتی مرتبط باشد؛ از سویی عملکرد صحیح کارکنان در اطلاع‌رسانی به مردم درباره برخی از گروههای اصلی مواد غذایی ضعیف است؛ بنابراین با توجه به اهمیت نقش تغذیه در پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی، توجه بیشتر به آموزش تغذیه به کارکنان بهداشتی ضروری است.
متن کامل [PDF 242 kb]   (2921 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1387/8/11 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.