1- دندانپزشک عمومی، کمیته تحقیقات دانشجویی، بیرجند، ایران
2- گروه اندودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، sdent22@gmail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده: (1773 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه مقایسه کارایی برداشت پلاک فوقلثهای پس از آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از نرمافزار واقعیت مجازی (VR) در دانش آموران دختر دوره متوسطه میباشد.
روش تحقیق: این بررسی بهروش کارآزمایی بالینی میدانی بر روی 90 دانشآموز مقطع دوم متوسطه شهر بیرجند انجام گرفت. تعداد 3 مدرسه بهروش تصادفی انتخاب شدند و طی معاینه بالینی PI (پلاک ایندکس) آنها به روش استاندارد ثبت گردید. مدارس به 3 گروه تقسیم شدند. در اوّلین گروه آموزش بهداشت دهان و دندان در یک جلسه بر اساس واقعیتمجازی انجام گرفت. در گروه دوّم آموزش بهداشت دهان و دندان بهصورت شفاهی در یک جلسه ارائه شد و سوّمین گروه شاهد بود که هیچ آموزشی در آن اعمال نشد. بعد از یک ماه هر سه گروه موردبررسی مجدد قرار گرفتند و شاخص PI اندازهگیری شد.
یافتهها: میانگین پلاک در دندانهای تحت بررسی در گروه واقعیت مجازی بعد از مداخله (0/77±1/92) نسبت به قبل (0/62±2/69) کاهش آماری معنیداری را نشان داد (0/001>P).
میانگین پلاک در گروه آموزش شفاهی بعد از مداخله (0/95±2/16) نسبت به قبل از مداخله (0/91±2/45) کاهش آماری معنیداری را نشان داد (0/014=P). این اختلاف در گروه واقعیتمجازی و آموزش شفاهی نسبت به گروه شاهد معنیدار بود (0/01>P).
نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که آموزش بهداشت دهان و دندان بهطورکلی و آموزش بر اساس واقعیت مجازی بهطور ویژه، در برداشت پلاک دندانی و در بهبود و ارتقاء بهداشت دهان و دندان مؤثر میباشد.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
دندانپزشكي دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1399/4/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/1/31 | انتشار الکترونیک: 1400/3/30