دوره 27، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 190-182 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، n.moasheri@yahoo.com
چکیده:   (3869 مشاهده)
زمینه و هدف: کمخونی ناشی از کمبود آهن، یک مسئله مهم بهداشتی به‌خصوص در دختران نوجوان است. هدف این مطالعه، تعیین کاربرد سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر مصرف مکمل آهن در دانش‌آموزان دختر پایه نهم شهر بیرجند بود.
روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، بر روی 517 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه نهم انجام شد. دانش‌آموزان با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شد، صورت گرفت. پرسشنامه دربرگیرنده اطلاعات دموگرافیک، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و سؤالات آگاهی بود. داده‌ها با آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی جامعه در رابطه با مصرف مکمل آهن 10/1، 42/6 و 34/7 درصد، نگرش آنان 1/4، 52/6 و 46 و عملکرد آنها 57/8، 34/6 و 7/5 درصد بوده که به‌ترتیب در سطوح ضعیف، متوسط و خوب قرار داشتند. پیش‌بینی‌کننده‌های رفتار مصرف مکمل آهن شامل: خودکارآمدی (0/196β=، 0/001P<)، راهنمای عمل (0/330β=، 0/001P<) و شدت درک‌شده (0/085=β، 0/046 p=) بودند. این سازه‌ها در مجموع 32/4 درصد (0/324R=)  از تغییرات رفتار را پیش‌بینی کردند.
نتیجه‌گیری: آگاهی و نگرش دانش‌آموزان در حد متوسط است و اکثر دختران پایه نهم قرص آهن را مصرف نمی‌کنند؛ پیشنهاد می‌شود که با انجام مداخلات آموزشی و راهنما برای عمل، شدت درک‌شده و خودکارآمدی دانش‌آموزان تقویت گردد.
متن کامل [PDF 443 kb]   (638 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1398/4/29 | پذیرش: 1398/9/23 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.