جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397                   جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397 صفحات 114-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران و مرکز تحقیقـات بیماری‌های قلب و عروق، دانشگـاه علوم پزشکـی بیرجند، بیرجند، ایران
2- مرکز تحقیقـات بیماری‌های قلب و عروق، دانشگـاه علوم پزشکـی بیرجند، بیرجند، ایران و گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران ، kh.ramazanzade@yahoo.com
چکیده:   (6016 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش‌عالی به‌عنوان یک نظام ‌حرفه‌ای، نقش عمده‌ای در آموزش و انتقال ارزش‌های اخلاقی دارد و این انتقال به‌واسطه اساتید مجرب صورت ‌می‏گیرد. این مطالعه با هدف تعیین اختلاف وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق ‌حرفه‌ای در آموزش توسط اساتید، از نظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام‌ گرفت.
روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 302 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی‌بیرجند در سال تحصیلی 96-1395، به‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر اساس رشته تحصیلی  و جنسیت انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته شامل 69 سؤال (4مؤلّفه ‌اصلی و 17مؤلّفه‌ فرعی) در طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان 0/85 و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0/78 تایید گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 19) و با کمک آزمون‌های ANOVA، t زوجی و t در دو نمونه مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمره وضعیت مطلوب رعایت اخلاق ‌حرفه‌ای اساتید از دیدگاه دانشجویان 0/73±3/8 و میانگین وضعیت مطلوب رعایت ارزش‌های حرفه‌ای 0/77±4/74 بود. تفاوت معنی‌داری بین میانگین وضعیت موجود اخلاق ‌حرفه‌ای در کلیه مؤلّفه‌های آن با وضعیت مطلوب مشاهده شد (0/05P<).
نتیجه‌گیری: این بررسی نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق ‌حرفه‌ای در آموزش در کلیه مؤلّفه‌ها، فاصله معنی‌داری وجود دارد؛ بنابراین لازم است در خصوص آموزش اخلاق‌ حرفه‌ای به اساتید و فرهنگ‌سازی در این زمینه، اقدام لازم صورت ‌پذیرد.
 
متن کامل [PDF 470 kb]   (1377 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1397/3/1 | انتشار الکترونیک: 1397/6/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.