جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397                   جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، abbaspour1386@gmail.com
3- گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (7539 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که سه مأموریت مهم حفاظت از دانش بشری و انتشار آن، پژوهش و بسترسازی برای نقشآفرینی دانشگاه در توسعه اقتصادی و اجتماعی را در محیط متلاطم خود بر عهده دارد. هدف از این مطالعه، شناسایی مؤلفه‌های ساختاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در گذار به دانشگاه نسل سوم بود.
روش تحقیق: این مطالعه از نوع مروری نظام‌مند است. جستجوهای صورت‌گرفته با کلیدواژه‌های«ساختار سازمانی»، «ساختار سازمانی دانشگاه‌ها»، «دانشگاه نسل سوم»، «دانشگاه کارآفرین»، «ساختار سازمانی دانشگاه نسل سوم»، «ساختار سازمانی دانشگاه کارآفرین» از بانک‌های اطلاعات علمی ISI، SID، Magiran، ProQuest، Sagepub، PubMed و همچنین موتور جستجوی Google scholar در بازه زمانی سال‌های 1990 تا 2017 انجام شد. سپس تمام مقالات مرورشده که دارای معیار ورود به مطالعه بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: تعداد 42 مقاله مرتبط با موضوع؛ مؤلّفه‌های رسمیت، پیچیدگی و تمرکز در ساختار سازمانی دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند و اغلب این مطالعات به‌منظور ارتقای اثربخشی، اصلاح ساختار سازمانی موجود متناسب با اهداف و راهبردهای آموزش عالی را توصیه کرده‌اند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، در شرایط فعلی بر پیچیدگی، رسمیت و تمرکز در ساختار سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید می‌گردد؛ بنابراین به‌منظور گذار به دانشگاه علوم پزشکی نسل سوم، می‌بایست تغییراتی در ساختار سازمانی موجود دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گیرد.
 
متن کامل [PDF 860 kb]   (2686 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/11/14 | پذیرش: 1397/1/19 | انتشار الکترونیک: 1397/6/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.