دوره 8، شماره 1 - ( 1-1380 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (29297 مشاهده)
مقدمه و هدف: با توجه به اینکه دانشجویان در گروه های مختلف علوم پزشکی در آینده عهده دار سلامت جامعه خواهند بود، شناخت مسائلی که می توانند سلامت روانی دانشجویان را به مخاطره ندازند امری بدیهی و در عین حال ضروری به نظر می رسد. نظر به اهمیت مساله؛ مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت عمومی دانشجویان پذیرفته شده در سال تحصیلی 1381-1382 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی وضعیت روانی کل پذیرفته شدگان سال تحصیلی 81-82 رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بررسی گردید. پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی (GHQ-28) برای غربالگری اختلالات روان شناختی غیرپسیکوتیک استفاده شد. بعلاوه پرسشنامه شامل سوالات دیگری در زمینه خصوصیات فردی و اشتغالات ذهنی بود که به هر یک از دانشجویان تحویل و از آنها خواسته شد آزادانه آن را تکمیل و عودت دهند.یافته ها: از مجموع 300 پرسشنامه 287 مورد عودت داده شد. نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت ترس از سخن گفتن در جمع، فقدان اعتماد به نفس، اشکال در تمرکز حواس، طلاق و جدایی والدین، نزاع و مشاجرات خانوادگی و بیماری فرد دانشجو از عوامل اشتغال زای فکری دانشجویان بوده است.همچنین بر اساس نقطه برش 23، %8.6 کل پذیرفته شدگان مشکوک به اختلال روانی بوده اند و بر اساس نقطه برش 6 در هر یک از زیر مجموعه های آزمون مشخص گردید دانشجویان به ترتیب از اختلال در عملکرد اجتماعی، اضطراب، شکایات جسمانی و افسردگی رنج می برند. در این مطالعه از نظر اختلالات روانی بین دانشجویان دختر و پسر، مقاطع تحصیلی، تحصیلات والدین، نوع سرپرست و مشکلات اقتصادی تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. تنها بین مشکلات اقتصادی و اضطراب رابطه معنی دار مشاهده شد.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت ارتباط عوامل اقتصادی و اضطراب، شناسایی و رفع مشکل دانشجویان در حین تحصیل، همچنین توجه به مشکلاتی چون ترس از سخن گفتن در بین دانشجویان ضرورت دارد.
واژه‌های کلیدی: سلامت عمومی، دانشجویان، پرسشنامه GHQ، 28
     
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.