جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397                   جلد 25 - ویژه نامه آموزش پزشکی 1397 صفحات 92-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehnoalian A, Orooji A, Alaviani M, Ghodousi Moghadam S. Studying the Status of Accepted Students of Neyshabur University of Medical Sciences 2016- 2017. J Birjand Univ Med Sci. 2018; 25 :83-92
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2386-fa.html
دهنوعلیان عاطفه، اروجی آرزو، علویانی مهری، قدوسی مقدم سارا. بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-95 . مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند 1397; 25 () :92-83

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-2386-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران.
4- مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران. ، saghodousi@gmail.com
چکیده:   (7919 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان از اولویت های پژوهش در آموزش بوده و شناسایی فاکتورهای موثر در آن و توجه به آنها گامی به سوی توسعه پایدار است. هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی 96-1395 بود.
روش تحقیق: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی‌-تحلیلی، با استفاده از روش سرشماری روی 223 دانشجو انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود که در برگیرنده سؤالاتی در زمینه اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات آموزشی مانند: رشته و مقطع تحصیلی، معدل دانشگاه و دیپلم، تعداد دروس مردودی، تعداد ترم‌های مشروطی و سهمیه کنکور بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) و با کمک آزمون‌های من‌ویتنی، کروسکال‌والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: تعداد کل شرکت کنندگان 223 نفر و میانگین سنّی شرکت کنندگان 3/73±21/82 سال و میانگین معدل کل 1/74±16 بود. یافته‌ها نشان داد، معدل دانشگاه زنان بالاتر از مردان بود که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (0/001>P). همچنین بین وضعیت تأهلّ و شغل، فاصله بین قبولی دانشگاه و دریافت دیپلم و وضعیت سکونت با معدل دانشگاه ارتباط معنی‌داری وجود داشت (0/05P<). نتایج آزمون اسپیرمن در خصوص ارتباط بین معدل دیپلم و معدل کل نیز معنی‌دار بودن این ارتباط را نشان داد (0/001>P).
نتیجه‌گیری: نتایج به‌طور کلی نشان داد که جنس، وضعیت تأهّل، شغل، فاصله بین قبولی دانشگاه و دریافت دیپلم و وضعیت سکونت می‌توانند نقش قابل ملاحظه‌ای در تعیین پیشرفت تحصیلی دانشجویان ایفا نمایند.
 
متن کامل [PDF 1299 kb]   (1447 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/9/21 | پذیرش: 1397/2/3 | انتشار الکترونیک: 1397/6/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb