دوره 7، شماره 1 - ( 1-1379 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (25020 مشاهده)
مقدمه و هدف: طلاق یکی از پدیده های اجتماعی است که از دیرباز گریبانگر جوامع مختلف بشری بوده است، و اثرات ناگواری روی اعضا خانواده ها دارد. این مطالعه به منظور مقایسه اضطراب و پرخاشگری در نوجوانان 12-19 سال خانواده های گسسته و پیوسته انجام شده است.روش ها: در این مطالعه مورد شاهدی از دانش آموزان 19-12 سال شاغل به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهر بیرجند 80 دانش آموز از خانواده های گسسته و 80 نفر شاهد که دارای خانواده پیوسته بوده و از نظر سن و جنس، تحصیلات و شغل پدر و مادر و منطقه محل سکونت با گروه مورد همسان بوده و والدین هیچکدام از آنها فوت نکرده بودند و هیچکدام نیز در پرورشگاه بسر نمی بردند بطور تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه علائم و و چک لیست مشاهده رفتار به عنوان ابزار کار مورد استفاده قرار گرفت. اضطراب و پرخاشگری آنان با استفاده از آزمون، اس. سی.ال 90 و فرم مشاهده ارزیابی با استفاده از آزمون آماری تی مستقل مورد مقایسه قرار گرفته است.نتایج میانگین امتیاز اضطراب در فرزندان خانواده های گسسته، 5.8± 10.1 و در فرزندان خانواده های پیوسته 6.6 ±7.32 بود (P<0.01). پرخاشگری نیز در فرزندان خانواده های گسسته (12.55± 5.67) بطور معناداری از پرخاشگری در فرزندان خانواده های پیوسته (7.35± 6) بیشتر بود (P<0.001)میزان اضطراب در دختران خانواده های گسسته بیشتر از پسران و میزان پرخاشگری در پسران خانواده های گسسته بیشتر از دختران می باشد.نتیجه گیری: نتایج فوق نشان دهنده تنش زا بودن طلاق به خصوص در کودکان و نوجوانان می باشد. متفاوت بودن رفتارهای نابهنجار در پسران و دختران ممکن است به علت تفاوتهای مزاجی، انعطاف پذیری و مکانیسمهای تطابقی متفاوت افراد باشد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، پرخاشگری، نوجوانان، طلاق
     
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.