دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 324-315 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، gmortazavi@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (11732 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزیابی های مستمر فعالیت های آموزشی نقش یه سزایی در ارتقاء برنامه های آموزشی دارد. این مطالعه به منظور ارزیابی دیدگاه دانشجو در رابطه با ثمر بخش بودن برنامه ها و مقررات آموزشی در آموزش بالینی انجام شد.

روش تحقیق: مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی و در بخش داخلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (بیمارستان ولی عصر) انجام شد. از کلیه دانشجویانی که دوره کار آموزی و کارورزی بخش داخلی را در فاصله زمانی شهریور 1392 الی مهر 1394 گذرانده بودند، نظرخواهی شد. لذا از پرسش نامه محقق ساخته ای استفاده شد که شامل 10 سئوال برای مقررات آموزشی و 26 سئوال برای برنامه های آموزشی بود. برای هر آیتم نمره دهی از 1 تا 5 بود.

یافته‌ها: افراد مورد مطالعه 36% اینترن و (64% استاژر بودند. نمره میانگین در رابطه با مقررات آموزشی 86/0±66/2 بود. نگرش دانشجویان در تاثیر مقررات بر حضور دانشجو و استاد در بخش به ترتیب (22/1±25/3) و 09/1±23/3 بود. در بین برنامه های آموزشی، درمانگاه بالاترین نمره (74/0±31/3) و گراند کنفرانس ها کمترین نمره (79/0±84/2) را از آن خود کرد.

نتیجه‌گیری: درمانگاه می تواند محیطی  مناسب برای برنامه های آموزش بالینی باشد در حالی‌که گراند کنفرانس ها برنامه مناسبی برای دانشجویان در مقطع اینترنی و استاژری محسوب نمی شود. اجرای مقررات می تواند حضور اساتید و دانشجویان را در عرصه بالینی تضمین نماید.

متن کامل [PDF 292 kb]   (1683 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2083 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1395/4/6 | پذیرش: 1395/9/15 | انتشار الکترونیک: 1395/10/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.