1- مرکزتحقیقا ت اترواسکلروز وعروق کرونر ، drtooba.kazemi@gmail.com
2- کمیته تحقیقات دانشجویی
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایراندانشگاه علوم پزشکی بیرجند
4- مرکز تحقیقات دانشجویی،دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده: (10609 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، بیماریهای قلبی- عروقی از اهمیّت ویژهای برخوردار بوده و از علل مهم مرگ و میر بهشمار میروند. با توجه به نقش عوامل خطر قلبی در ایجاد این بیماریها و شروع پدیده آترواسکلروز از دوران کودکی، این مطالعه بهمنظور بررسی تأثیر آموزش برنامه قلب سالم بر آگاهی و نگرش دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه نیمهتجربی از نوع قبل و بعد، بر روی 395نفر از دانشآموزان پایه اول راهنمایی شهر بیرجند که بهروش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پرسشنامه خودساخته، بر اساس اهداف، تهیّه و پس از تأیید روایی و پایایی آن، در دو مرحله قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. این آموزشها بهصورت سخنرانی و پرسش و پاسخ، بهمدّت سه ماه، هر هفته یک جلسه و هر جلسه بهمدّت یک ساعت ادامه داشت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) و آزمون t-test زوجشده در سطح 05/0=α تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: این مطالعه بر روی 395دانشآموز پایه اول راهنمایی شهر بیرجند با میانگین سنّی 57/0±48/12 سال شامل: 181 (8/45%) دانشآموز پسر و 214 (2/54%) دانشآموز دختر انجام شد. میانگین نمره کل آگاهی در زمینه عوامل خطرساز بیماریهای قلب و عروق، قبل از آموزش 21/3±26/8 بود که بعد از آموزش به 77/3±31/9 افزایش یافت (001/0P<). میانگین نمره نگرش نیز بعد از آموزش از 93/4±38 به 78/5±1/39 افزایش یافت (001/0P <). نتیجهگیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشآموزان تأیید گردید، اجرای برنامههای آموزش قلب سالم بهعنوان یک اولویّت آموزشی در مدارس، میبایست مورد توجه مسئولین و مدیران بهداشتی و آموزشی استان قرار گیرد.
نوع مطالعه:
مقاله اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
قلب و عروق دریافت: 1392/12/26 | پذیرش: 1393/9/30 | انتشار الکترونیک: 1393/9/30