دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 408-401 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات هپاتیت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ،ایران ، dr.m.ziaee@gmail.com
2- مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ،ایران
3- گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
4- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (13845 مشاهده)
زمینه و هدف: گزارش صبحگاهی در کنار راند‌های بالینی و آموزش‌های سرپایی، از روش‌های رایج، مفید و ارزشمند (استاندارد طلایی) آموزش بالینی در سطح دنیا می‌باشد. این روش، دارای شاخصه‌ها و استانداردهایی است که وقتی کامل باشد، نقش مؤثّرتری در یادگیری دانشجویان پزشکی ایفا می‌کند. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت برگزاری گزارش صبحگاهی، از دیدگاه دانشجویان پزشکی (کارورز و کارآموز) در بخش داخلی بیمارستان آموزشی ولیعصر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، کیفیت برگزاری برنامه‌های گزارش صبحگاهی، از دیدگاه 110 نفر از کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که اعتبار آن، با نظر متخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (ویرایش 15) و با کمک آزمون آماری فریدمن و من‌ویتنی در سطح معنی‌داری 05/0P≤ انجام شد. یافته‌ها: از 110 دانشجوی شرکت‌کننده در مطالعه، 8/41% کارآموز و 2/58% کارورز بودند. از دید دانشجویان، بیشتر اوقات (8/51%)، جلسات به‌طور منظم برگزار می شد و 5/54% اساتید، همیشه و 5/44% دانشجویان بیشتر اوقات، به‌طور منظم در جلسات شرکت می‌کنند؛ 5/45% کارآموزان، هیچ وقت در بحث و تبادل نظر شرکت نمی کردند. از نظر دانشجویان، 8/41% جلسات گزارش صبحگاهی، فقط تاحدودی دارای بار آموزشی و انتقال مفاهیم بودند و 2/38% دانشجویان بر این باور بودند که همیشه و یا بیشتر اوقات، توضیحات اساتید، خسته‌کننده و غیر جذّاب بوده و 5/74% معتقدند که هیچ‌وقت بیماران سرپایی معرفی نمی‌شوند و در 8/61% موارد، هیچ‌وقت با بیماران در مهارت‌های ارتباطی بحث نمی‌شود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، علی‌رغم اینکه از دیدگاه دانشجویان به‌طورکلّی کیفیت برگزاری گزارش صبحگاهی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در حدّ متوسط می‌باشد، ولی نقش جلسات گزارش صبحگاهی از دید دانشجویان در"آموزش وانتقال مفاهیم" ضعیف گزارش شده است؛ لذا تشکیل کمیته‌ای به‌منظور بازنگری و بهبود کیفیت گزارش با لحاظ‌کردن نظرات اساتید و دانشجویان ضروری می‌باشد.
متن کامل [PDF 201 kb]   (2826 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/9/15 | پذیرش: 1392/11/3 | انتشار الکترونیک: 1392/12/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.