دوره 20، شماره 3 - ( پاييز 1392 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 262-270 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ، hashem.faal@yahoo.com
2- استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه،
3- دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
چکیده:   (10920 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان کم‌توان ذهنی، در زمینه رشد و مهارت‌های حرکتی دچار مشکل هستند؛ از این رو هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر بهبود مهارت‌های حرکتی درشت پسران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، از بین 98 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر که زیر نظر مدارس استثنایی شهرستان ارومیه مشغول به تحصیل بودند، تعداد 20 کودک با میانگین سنی 9 الی 13 سال و میانگین بهره هوشی 9/64، انتخاب و بر اساس پیش‌آزمون، در دو گروه همسان کنترل (10 نفر) و تجربی (10 نفر) قرار گرفتند. برنامه حرکتی اسپارک که شامل: برنامه‌های تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان است، به مدت 24 جلسه بر روی آزمودنی‌ها اجرا شد. ابزار اندازه‌گیری، مجموعه آزمون تبحّر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی بود. در پایان، از آزمون تی‌تست وابسته و مستقل به‌عنوان ابزار مقایسه استفاده شد. یافته‌ها: 24 جلسه تمرین برنامه حرکتی اسپارک، تغییرات معنی‌داری را در تمامی متغیّرهای پژوهشی بجز سرعت و چابکی در گروه تجربی ایجاد کرد. تغییرات در گروه تجربی شامل: سرعت و چابکی (731/0P=)، تعادل (000/0P=)، قدرت ( 002/0P=) و هماهنگی دوگرفه (000/0P=) بود. نتیجه‌گیری: برنامه حرکتی اسپارک، می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های حرکتی درشت در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر گردد.
متن کامل [PDF 156 kb]   (3389 دریافت)    
موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۱