دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1390 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 101-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران ، thayebehk@yahoo.com
2- گروه آموزشی اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
3- گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
چکیده:   (18253 مشاهده)

  زمینه و هدف: سردردهای میگرنی از سنین نوجوانی شروع شده و اغلب شدید و منجر به اختلال عملکرد بیماران می‌شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع میگرن و ارتباط آن با افت عملکرد تحصیلی در نوجوانان شهر بیرجند در سال 1389 انجام شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 723 نوجوان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و با معیار بین‌المللی سردرد از نظر میگرن نوع شایع بررسی شدند؛ افت عملکرد تحصیلی با استفاده از ویرایش پنجم پرسشنامه بررسی اختلال عملکرد (Migraine Disability Assessment Questionnaire) تعیین گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون‌های آماری من‏ویتنی، کای‏دو، فیشر و ضریب همبستگی در سطح معنی‌داری 05/0>P تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‏ها: میانگین سنّی افراد مورد مطالعه 02/1±81/15 سال و شیوع سردرد 5/68% بود. شیوع میگرن در پسران 4/6% و در دختران 6/7% بود. میانگین طول حملات سردرد 97/4±15/8 ساعت، تعداد حملات سه ماه گذشته 69/6±1/7 دفعه و فواصل حملات 03/8±11/14 روز بود. میانگین نمره ناتوانی ناشی از میگرن 71/13±59/11 (افت عملکرد متوسط) و نمره سردرد 77/2±93/4 (سردرد متوسط) بود. میزان افت عملکرد تحصیلی با شدّت، تعداد و فواصل حملات سردرد، ارتباط معنی‌داری داشت (001/0>P).

نتیجه‏گیری: با توجه به شیوع بالای سردرد و عوارض متعدد، توصیه می‌شود دانش‌آموزان مبتلا شناسایی و به مراکز تخصصی معرفی شوند تا با تعیین عوامل مساعدکننده حملات و آموزش خانواده و معلمان، اقدامات پیشگیری‌کننده برای کاهش حملات و ارتقای کارایی افراد انجام شود.
متن کامل [PDF 488 kb]   (3060 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: نورولوژي
دریافت: 1390/10/29 | پذیرش: 1394/12/20 | انتشار الکترونیک: 1394/12/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.