دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 75-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Turi A, Miri M, Beheshti D, Yari E, Khodabakhshi H, Anani Sarab G. Prevalence of Internet Addiction and its relationship with anxiety, stress, and depression in intermediate students in Birjand city in 2014. J Birjand Univ Med Sci. 2015; 22 (1) :67-75
URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1705-fa.html
طیوری امیر، میری محمدرضا، بهشتی داود، یاری الهه، خدابخشی حوریه، عنانی‌سراب غلامرضا. شیوع اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با اضطراب، استرس و افسردگی در دانش‌آموزان متوسطه شهر بیرجند در سال 1393. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند 1394; 22 (1) :75-67

URL: http://journal.bums.ac.ir/article-1-1705-fa.html


1- عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران؛
2- آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، عضو مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثرّ بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، miri_moh2516@yahoo.com
3- ایمنوهماتولوژی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (22769 مشاهده)
زمینه و هدف: اینترنت، از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های نوین ارتباطی است. برخلاف کاربردهای مثبت اینترنت، وجود رفتارهای افراطی و عوارض زیان‌آور ناشی از آن به‌ویژه اعتیاد به اینترنت در نوجوانان، توجّه همگان را به خود جلب کرده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با اضطراب، استرس و افسردگی در دانش‌آموزان متوسطه شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه مقطعی، در سال 1393 بر روی 400 دانش‌آموز دختر و پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر بیرجند که به روش خوشه‌ای انتخاب شده بودند، انجام شد. در این مطالعه برای جمع‌آوری داده‌ها علاوه بر پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، از پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ برای بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و از پرسشنامه استاندارد DASS-21برای بررسی اضطراب، استرس و افسردگی در دانش‌آموزان استفاده شد. داده‌ها، پس از جمع‌آوری، توسط نرم‌افزار SPSS (ویرایش 18) در سطح معنی‌داری 05/0 α=تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: از نظر شیوع اعتیاد به اینترنت، 8/73درصد دانش‌آموزان، کاربر معمولی بودند و 5/20 درصد آنها اعتیاد به اینترنت خفیف و 8/5‌درصد، اعتیاد به اینترنت شدید داشتند. یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره اضطراب، استرس و افسردگی در دانش‌آموزان معتاد به اینترنت، به‌طور معنی‌داری از کاربران عادی بیشتر بود (001/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به شیوع قابل توجه اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان و ارتباط معنی‌دار آن با اضطراب، استرس و افسردگی، برنامه‌ریزی برای اقدامات مداخله‌ای در راستای پیشگیری از آسیب به نوجوانان که به‌طور روزافزونی با اینترنت سروکار دارند، ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 279 kb]   (11855 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكي اجتماعي
دریافت: 1393/6/22 | پذیرش: 1394/2/1 | انتشار الکترونیک: 1394/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Birjand University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb